
zaterdag, december 15, 2007
Trouw-columnist wordt niet vrolijk van foto's Sacha de Boer
Vandaag in het dagblad Trouw een column van Wim Boevink over de foto's die nieuwslezeres/fotografe Sacha de Boer maakte van het Mediapark in Hilversum:
Bij de presentatie liet men ook een filmpje zien waarin enkele Media Park-arbeiders iets over hun werkomgeving vertelden. Saai, vonden ze het. Lelijk. Een kamp. Een open inrichting. De sfeer van het Oostblok. Ha, dachten de fotografen, dan rust op ons de taak er de schoonheid van te laten zien.
Sacha de Boer houdt van diagonalen, dus die deed de architectuur, en Stefan Heijdendael, die portretteerde een dwarsdoorsnede van het personeel.
Op weg naar huis bladerde ik door het zwart witte, mooi vet gedrukte resultaat. Zag de grauwe, functionele gebouwen, strak gekadreerd. Een parkeerdek. Een achteruitgang. De grinttegels waarop Pim Fortuyn doodbloedde. En de personeelsportretten, tegen een witte achtergrond.
Thuis zag ik Sacha de Boer bij ’De Wereld Draait Door’. Kertész kwam voorbij en Richard Avedon en Matthijs fladderde heel even met het boek. ’s Avonds liet ik het aan mijn vrouw zien. Ze nam het helemaal door en zei: „Ik zie alleen maar oude mannen en droefgeestige gebouwen.”
Ik nam haar het boek weer af en keek nog eens. Ze had wel een beetje gelijk, het geheel deed oud aan, oud in de zin van vermoeid, glansloos.
Veel televisie kijken mag dan slecht voor je zijn, veel televisie maken is dat misschien ook.
Bij de presentatie liet men ook een filmpje zien waarin enkele Media Park-arbeiders iets over hun werkomgeving vertelden. Saai, vonden ze het. Lelijk. Een kamp. Een open inrichting. De sfeer van het Oostblok. Ha, dachten de fotografen, dan rust op ons de taak er de schoonheid van te laten zien.
Sacha de Boer houdt van diagonalen, dus die deed de architectuur, en Stefan Heijdendael, die portretteerde een dwarsdoorsnede van het personeel.
Op weg naar huis bladerde ik door het zwart witte, mooi vet gedrukte resultaat. Zag de grauwe, functionele gebouwen, strak gekadreerd. Een parkeerdek. Een achteruitgang. De grinttegels waarop Pim Fortuyn doodbloedde. En de personeelsportretten, tegen een witte achtergrond.
Thuis zag ik Sacha de Boer bij ’De Wereld Draait Door’. Kertész kwam voorbij en Richard Avedon en Matthijs fladderde heel even met het boek. ’s Avonds liet ik het aan mijn vrouw zien. Ze nam het helemaal door en zei: „Ik zie alleen maar oude mannen en droefgeestige gebouwen.”
Ik nam haar het boek weer af en keek nog eens. Ze had wel een beetje gelijk, het geheel deed oud aan, oud in de zin van vermoeid, glansloos.
Veel televisie kijken mag dan slecht voor je zijn, veel televisie maken is dat misschien ook.
vrijdag, december 14, 2007
Gestolen foto's Riefenstahl teruggevonden
De Duitse politie heeft in een kelderruimte in Keulen gestolen foto's van de Duitse fotografe Leni Riefenstahl en andere fotografen teruggevonden. Drie mensen zijn aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij de diefstal.
Dat heeft de politie in Keulen vrijdag laten weten. Het fotomateriaal was bij een Keuls bedrijf gestolen. Het ging onder meer om 250 foto's van Riefenstahl en driehonderd werken van de Amerikaanse fotograaf Elliott Erwitt. De waarde van de foto's wordt geschat op 3 tot 4 miljoen euro.
Bron: ANP.
Dat heeft de politie in Keulen vrijdag laten weten. Het fotomateriaal was bij een Keuls bedrijf gestolen. Het ging onder meer om 250 foto's van Riefenstahl en driehonderd werken van de Amerikaanse fotograaf Elliott Erwitt. De waarde van de foto's wordt geschat op 3 tot 4 miljoen euro.
Bron: ANP.
Reuters Pictures of the Year 2007
Maar liesfst 110 opvallende nieuwsfoto's uit het bijna afgelopen jaar. Nare, mooie, pijnlijke en vrolijke momenten beeld.
Opruiming boeken World Press Photo
Nu de organisatie van World Press Photo uitgever SDU aan de kant heeft gezet, maakt deze uitgeverij schoon schip en biedt veel van de nog aanwezige World Press Photo boeken voor bodemprijzen aan. De boeken zijn los of samen te bestellen, zowel bij Bruna als rechtstreeks bij SDU. De aanbiedingen gelden tot en met 28 december en zolang de voorraad strekt.
World Press Photo pakket (4 boeken)
Inhoud: 50 jaar World Press Photo, World Press Photo 2005 & 2006 en De dingen zoals ze zijn.
van 117,85 voor 30,-
ISBN: 9789012124881
50 jaar World Press Photo
Alle winnende foto’s van 1955 t/m 2004.
van 14,95 voor 2,50
ISBN 9789012109185
World Press Photo 2005
Het beste uit nieuws, reportages, portretten, kunst, entertainment, natuur en sport.
van 17,95 voor 5,-
ISBN: 9789012106184
World Press Photo 2006
Het beste uit nieuws, reportages, portretten, kunst, entertainment, natuur en sport.
van 19,95 voor 5,-
ISBN: 9789012110570
De dingen zoals ze zijn
(World Press Photo)
50 jaar fotojournalistiek (vanaf 1939) aan de hand van 120 reportages in hun oorspronkelijke context.
van 65,- voor 25,-
ISBN: 9789012108652
World Press Photo pakket (4 boeken)
Inhoud: 50 jaar World Press Photo, World Press Photo 2005 & 2006 en De dingen zoals ze zijn.
van 117,85 voor 30,-
ISBN: 9789012124881
50 jaar World Press Photo
Alle winnende foto’s van 1955 t/m 2004.
van 14,95 voor 2,50
ISBN 9789012109185
World Press Photo 2005
Het beste uit nieuws, reportages, portretten, kunst, entertainment, natuur en sport.
van 17,95 voor 5,-
ISBN: 9789012106184
World Press Photo 2006
Het beste uit nieuws, reportages, portretten, kunst, entertainment, natuur en sport.
van 19,95 voor 5,-
ISBN: 9789012110570
De dingen zoals ze zijn
(World Press Photo)
50 jaar fotojournalistiek (vanaf 1939) aan de hand van 120 reportages in hun oorspronkelijke context.
van 65,- voor 25,-
ISBN: 9789012108652
Opbrengst veiling Kennedy-foto's valt tegen
De veiling van een collectie van 550 foto's uit het privéleven van de beroemde Kennedy-familie en het voormalige glamourkoppel John F. en Jackie Kennedy heeft de hoge verwachtingen niet ingelost. Veilinghuis Neumeister in München verwachtte een totale opbrengst van 400.000 euro, maar zoveel bleken de foto's van de wereldberoemde familie niet waard te zijn. Bovendien vonden niet alle 550 aangeboden foto's een koper.
Twee familiefoto's van Joan Kennedy met haar kinderen brachten het meeste op. Een koper bood tussen 4.000 en 4.500 euro voor de plaatjes. Joan was de echtgenote van Edward Kennedy, de jongste uit de Kennedy-clan. Fotograaf Jacques Lowe heeft een twintigtal foto's uit de aangeboden collectie gemaakt. Die beelden kregen een enorme waarde, toen een archief van 40.000 Kennedy-foto's van Lowe grotendeels verloren ging bij de aanslagen op de Twin Towers in New York op 11 september 2001.
Jeugdfoto's van de voormalige First Lady vonden ook een koper. Zo werd een foto, die Jackie afbeeldt als jong meisje in een historische outfit, voor 4.200 euro verkocht. Een andere foto van Jackie als paardrijdster bracht tijdens de veiling 3.200 euro op. Ook historische beelden van de verkiezingsoverwinning van Kennedy en de rouwstoet van de op 22 november 1963 vermoorde president vonden een koper.
Bron: Belga.
Twee familiefoto's van Joan Kennedy met haar kinderen brachten het meeste op. Een koper bood tussen 4.000 en 4.500 euro voor de plaatjes. Joan was de echtgenote van Edward Kennedy, de jongste uit de Kennedy-clan. Fotograaf Jacques Lowe heeft een twintigtal foto's uit de aangeboden collectie gemaakt. Die beelden kregen een enorme waarde, toen een archief van 40.000 Kennedy-foto's van Lowe grotendeels verloren ging bij de aanslagen op de Twin Towers in New York op 11 september 2001.
Jeugdfoto's van de voormalige First Lady vonden ook een koper. Zo werd een foto, die Jackie afbeeldt als jong meisje in een historische outfit, voor 4.200 euro verkocht. Een andere foto van Jackie als paardrijdster bracht tijdens de veiling 3.200 euro op. Ook historische beelden van de verkiezingsoverwinning van Kennedy en de rouwstoet van de op 22 november 1963 vermoorde president vonden een koper.
Bron: Belga.
Aftermath-beurs voor Kathryn Cook
The Aftermath Project heeft fotojournaliste Kathryn Cook een beurs van 25.000 dollar toegekend voor haar project “Memory Denied: Turkey and the Armenian Genocide.”
Een eenmalige speciale prijs van 2.500 dollar gaat naar Natela Grigalashvili (Georgië) voor haar project “Refugees of Georgian Villages.”
Overige finalisten voor de jaarlkijkse Aftermath-beurzen waren Pep Bonet (Spanje), Tinka Dietz (Duitsland) en Christine Fenzl (Duitsland).
Lees meer over The Aftermath Project.
Een eenmalige speciale prijs van 2.500 dollar gaat naar Natela Grigalashvili (Georgië) voor haar project “Refugees of Georgian Villages.”
Overige finalisten voor de jaarlkijkse Aftermath-beurzen waren Pep Bonet (Spanje), Tinka Dietz (Duitsland) en Christine Fenzl (Duitsland).
Lees meer over The Aftermath Project.
GeenStijl valt binnen bij expositie Sacha de Boer
Bekijk het filmpje.
donderdag, december 13, 2007
Martin Parr op zijn wenken bediend
Magnum-fotograaf Martin Parr, bekend van zijn foto's die Engelsen van arbeidersklasse tot oude adel in hun wansmaak vastlegden, heeft nu een makkelijke methode gevonden om de nouveau riche van deze aardbol te documenteren: hij reist de wereld over met de Millionair's Fair, de 'huishoudbeurs voor miljonairs'. Zo krijgt hij van Moskou tot Sjanghai zijn onderwerpen op een schaaltje opgediend. Very clever!
Wolkers-foto's van Koos Breukel in boekvorm

Koos Breukel was de laatste fotograaf voor wie Jan Wolkers poseerde – ruim een maand voor zijn dood. Het liefst had hij hem naakt gefotografeerd, een verwijzing naar de beroemde foto op Rottumerplaat, begin jaren zeventig. Maar het was fris en Jan Wolkers was oud en broos. Fotograaf Koos Breukel (1962) maakte begin september een serie foto’s van Wolkers op Texel voor een productie van het magazine M van NRC Handelsblad waarin prominenten poseerden als portretten van oude meesters. Het waren Wolkers’ laatste foto’s, zo bleek: ruim een maand later overleed de schrijver in zijn slaap. De foto’s verschijnen nu in een boek met als titel De onstuimige spelbreker.
Lees meer in NRC Handelsblad.
Boekinformatie:
64 pagina's, 24 portretten van Jan Wolkers door Koos Breukel (full colour & zwart wit), Veenman Uitgevers.
Van het boek verschijnt ook een speciale editie met een originele foto in oplage gesigneerd en genummerd in een luxe doos. Prijs op aanvraag.
Fotograaf Koos Breukel maakte al een eenmalige editie van 100 afdrukken op Fuji Archival Pearl van bovenstaande foto op een beeldformaat van 24x30 centimeter. Deze genummerde en gesigneerde foto’s werden verkocht via NRC Handelsblad voor 395 euro per stuk, en zijn inmiddels uitverkocht.
Mijn persoonlijke mening:
Bij de plaatsing van de foto van Wolkers op de cover van het NRC-Magazine kon men al twijfels hebben over het ethisch gehalte van die publicatie, en enkelen spraken die twijfel ook uit (net als eerder bij de publicatie in VN van Rineke Dijkstra's foto van een afgetakelde Gerard Reve in diens laatste levensfase).
De gretigheid van Breukel en NRC om de foto's van Wolkers na diens dood te gelde te maken krijgt trekken van een onsmakelijk commercieel circus, of in één woord: lijkenpikkerij.
woensdag, december 12, 2007
Goedemorgen Nederland over Weegee
Conservator Marcel Feil vertelt donderdagochtend in Goedemorgen Nederland over de tentoonstelling van foto's van Weegee in FOAM.
Nederland 1, 07.00-09.00
Weegee werd in 1899 als Arthur Felig geboren in Zlothew (Oekraïne). Op tienjarige leeftijd arriveerde hij in New York. Eind 1935 begon hij te werken als freelance fotograaf en had onmiddellijk succes. Hij specialiseerde zich in de nachtdienst van tien uur ’s avonds tot vijf uur in de morgen. Al snel kreeg hij de reputatie de fotograaf te zijn die altijd als eerste ter plekke was bij een moord, een brand, een arrestatie of een reddingsoperatie. Het New Yorkse nachtleven was een van Weegee’s favoriete onderwerpen. Maar hij fotografeerde ook stelletjes in de bioscoop, badgasten op het strand van Coney Island en dansende mensen op liefdadigheidgala’s.
WEEGEE – uit de collectie Berinson is van 14 december 2007 t/m 5 maart 2008 te zien in Foam_Fotografiemuseum Amsterdam.

The Critic, photograph by Weegee, 1943
Nederland 1, 07.00-09.00
Weegee werd in 1899 als Arthur Felig geboren in Zlothew (Oekraïne). Op tienjarige leeftijd arriveerde hij in New York. Eind 1935 begon hij te werken als freelance fotograaf en had onmiddellijk succes. Hij specialiseerde zich in de nachtdienst van tien uur ’s avonds tot vijf uur in de morgen. Al snel kreeg hij de reputatie de fotograaf te zijn die altijd als eerste ter plekke was bij een moord, een brand, een arrestatie of een reddingsoperatie. Het New Yorkse nachtleven was een van Weegee’s favoriete onderwerpen. Maar hij fotografeerde ook stelletjes in de bioscoop, badgasten op het strand van Coney Island en dansende mensen op liefdadigheidgala’s.
WEEGEE – uit de collectie Berinson is van 14 december 2007 t/m 5 maart 2008 te zien in Foam_Fotografiemuseum Amsterdam.
The Critic, photograph by Weegee, 1943
Enschedese fotograaf begint kapsalon
De Enschedese fotograaf Charles Kuiper heeft naast zijn fotozaak onlangs een kapsalon geopend. Hoe kwam hij op het idee? Kuiper: "Binnenlandse Zaken wil dat de gemeentes zelf de foto's voor paspoorten gaan maken. Daardoor dreigde ik een flink deel van mijn werk kwijt te raken. Pasfoto's zijn ongeveer 80 procent van mijn omzet." Toen de pasfotoplannen van de gemeente duidelijk werden meende Kuiper direct dat hij iets met dat pand moest doen. "Mijn dochter is kapster, en daardoor wist ik dat je voor het runnen van een kapsalon niet per se verstand van knippen hoeft te hebben." De Tweede Kamer blokkeerde het vermaledijde voorstel van het kabinet. Kuiper: "Ik ben daar heel erg blij mee. Ook met de kapsalon, trouwens, maar zonder de eerdere plannen van Binnenlandse Zaken was ik die nooit begonnen."
Bron: TC Tubantia.
Bron: TC Tubantia.
50 Cent niet dol op fotografen
Gisteren, tijdens een signeersessie in cd-winkel FAME in Amsterdam, duldde de gangsterrapper 50 Cent geen fotomomenten met zijn fans. Mensen die het waagden om met een camera in zijn buurt te komen, werden door het beveiligingspersoneel zonder pardon de zaak uitgewerkt. Een klein jongetje kreeg het wel voor elkaar om 50 Cent op de gevoelige plaat vast te leggen. De rapper en zijn entourage namen uitgebreid de tijd om te poseren voor een foto met het kind. (Aldus persbureau Novum.)
Fotojournalist Thomas Schlijper maakte onderstaande foto van de oprukkende pers bij het tafeltje van de rapper.
Zijn commentaar: Het probleem was niet zozeer dat de fans niet mochten fotograferen maar dat de fotografen op het moment dat 50 Cent ging zitten, de kelder in werden gestuurd. Collega-fotografen Marcel Antonisse en Paul Bergen gingen woedend weg.

Fotojournalist Thomas Schlijper maakte onderstaande foto van de oprukkende pers bij het tafeltje van de rapper.
Zijn commentaar: Het probleem was niet zozeer dat de fans niet mochten fotograferen maar dat de fotografen op het moment dat 50 Cent ging zitten, de kelder in werden gestuurd. Collega-fotografen Marcel Antonisse en Paul Bergen gingen woedend weg.

Sacha de Boer in De Wereld Draait Door
Woensdag in DWDD:
Nieuwslezer Sacha de Boer is een fervent fotografe. Ze liet zich inspireren door haar werkomgeving: het Mediapark in Hilversum. Vrijdag opent in Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid de fototentoonstelling 'Achter het kijkglas'.
Dit en meer, vanavond tussen 19.30 en 20.10 op Nederland 3.
Meer informatie bij het NIBG.
In maart organiseert Beeld en Geluid een speciale veiling rondom de tentoonstelling 'Achter het kijkglas'. Een selectie van tien foto's uit de tentoonstelling gaat daarbij onder de hamer. De geselecteerde werken worden aangeboden op veilingsite eBay. Je kunt 10 dagen lang bieden op de foto (of foto's) van je voorkeur. De veiling opent op 1 maart en loopt tot en met 10 maart. De veiling opent op een minimaal bod van € 150,-. Op Tweede Paasdag is er een speciale veilingmiddag in Beeld en Geluid. Tijdens deze middag krijgen de kersverse eigenaren de door hen gekochte foto('s) uitgereikt uit de handen van Sacha de Boer herself. (Dat is voor sommige mensen misschien wel belangrijker dan de aangeschafte foto.)
Nieuwslezer Sacha de Boer is een fervent fotografe. Ze liet zich inspireren door haar werkomgeving: het Mediapark in Hilversum. Vrijdag opent in Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid de fototentoonstelling 'Achter het kijkglas'.
Dit en meer, vanavond tussen 19.30 en 20.10 op Nederland 3.
Meer informatie bij het NIBG.
In maart organiseert Beeld en Geluid een speciale veiling rondom de tentoonstelling 'Achter het kijkglas'. Een selectie van tien foto's uit de tentoonstelling gaat daarbij onder de hamer. De geselecteerde werken worden aangeboden op veilingsite eBay. Je kunt 10 dagen lang bieden op de foto (of foto's) van je voorkeur. De veiling opent op 1 maart en loopt tot en met 10 maart. De veiling opent op een minimaal bod van € 150,-. Op Tweede Paasdag is er een speciale veilingmiddag in Beeld en Geluid. Tijdens deze middag krijgen de kersverse eigenaren de door hen gekochte foto('s) uitgereikt uit de handen van Sacha de Boer herself. (Dat is voor sommige mensen misschien wel belangrijker dan de aangeschafte foto.)
Tyler Hicks: Afghan Children, Hidden Suffering
De New York Times heeft vandaag een reeks foto's geplaatst van staffotograaf Tyler Hicks, met als onderwerp het verborgen leed van Afghaanse kinderen.
Bekijk de reeks Afghan Children, Hidden Suffering.
Bekijk de reeks Afghan Children, Hidden Suffering.
Al Gore "gehypnotiseerd" door Anton Corbijn
De Nederlandse fotograaf Anton Corbijn heeft Al Gore op de gevoelige plaat vastgelegd voor een tentoonstelling in het Nobel Peace Center in Oslo.
"Ik heb nog nooit een fotosessie als deze meegemaakt", vertelde Gore tijdens de opening van de expositie.
Op een van de foto's laat de voormalige Amerikaanse vicepresident een één meter lange stok op zijn neus balanceren. Gore zei niet te begrijpen hoe Corbijn hem zo informeel kon laten poseren.
"Ik kan alleen maar bedenken dat hij hypnotiserende krachten heeft", lachte hij.
Bron: Novum.
Lees ook verhaal Corbijn verleidt Al Gore tot circusact in De Gelderlander.
"Ik heb nog nooit een fotosessie als deze meegemaakt", vertelde Gore tijdens de opening van de expositie.
Op een van de foto's laat de voormalige Amerikaanse vicepresident een één meter lange stok op zijn neus balanceren. Gore zei niet te begrijpen hoe Corbijn hem zo informeel kon laten poseren.
"Ik kan alleen maar bedenken dat hij hypnotiserende krachten heeft", lachte hij.
Bron: Novum.
Lees ook verhaal Corbijn verleidt Al Gore tot circusact in De Gelderlander.
dinsdag, december 11, 2007
Jessica Dimmock - The Ninth Floor
De al meermalen bekroonde reportage The Ninth Floor van de Newyorkse fotografe Jessica Dimmock is nu in samenwerking met Brian Storm van de website MediaStorm getransformeerd tot multimediaproject.
In 2004, anywhere from 20 to 30 young addicts lived on the ninth floor of an elegant narrow building overlooking Fifth Avenue in Manhattan. The squatters had turned the sprawling apartment into a dark, desperate and chaotic place.
People hustled, scored, shot and smoked wherever they could. Friends conned each other for their next hit. They slept on piles of clothes on the floor. The power was shut off; the bathroom unusable; the kitchen filled with garbage. Anything of value was sold off.
For nearly three years, Jessica Dimmock followed this crew documenting what happened to them after eviction, how they fought to get clean, sank deeper into addiction, went to jail, started families and struggled to survive.
Klik op de foto hieronder om The Ninth Floor te bekijken.

In 2004, anywhere from 20 to 30 young addicts lived on the ninth floor of an elegant narrow building overlooking Fifth Avenue in Manhattan. The squatters had turned the sprawling apartment into a dark, desperate and chaotic place.
People hustled, scored, shot and smoked wherever they could. Friends conned each other for their next hit. They slept on piles of clothes on the floor. The power was shut off; the bathroom unusable; the kitchen filled with garbage. Anything of value was sold off.
For nearly three years, Jessica Dimmock followed this crew documenting what happened to them after eviction, how they fought to get clean, sank deeper into addiction, went to jail, started families and struggled to survive.
Klik op de foto hieronder om The Ninth Floor te bekijken.

Documentaire Sander Veeneman bij IKON
In de documentaire 'That's Life' portretteert fotograaf Sander Veeneman het leven van drie kinderen in Mozambique, Zuid-Afrika en het noorden van Peru. Sommigen van hen fotografeerde hij meer dan 12 jaar geleden. Hoe gaat het nu met hen? Drie kinderen, drie verhalen, drie speurtochten met elk een specifiek thema vormen samen een roadmovie-achtige film die je aan het denken zet.
That's life van Sander Veeneman, op 20 december bij de IKON om 22.50 op Nederland 2.
Zie ook de website first8.org en bekijk alvast de trailer.

That's life van Sander Veeneman, op 20 december bij de IKON om 22.50 op Nederland 2.
Zie ook de website first8.org en bekijk alvast de trailer.

Digital Journalist over de Nikon D300
In de december-editie van The Digital Journalist wederom interessante ervaringen van fotojournalisten:
Going to Court in Iraq
I was on the ground at an Iraqi-run jail, photographing the conditions there when one of the Iraqi guards called out a series of names.
by Chris Hondros
Gary, Indiana: City of Steel
The only way to get things done around here is with gunplay.
by William B. Plowman
What We Go Through For a Story
The men didn't seem to understand what two blond girls were doing in this dirty casino.
by Véronique de Viguerie
Update:Kneel Before the Fire
After covering the suicide bombing on Benazir Bhutto's convoy last month in Karachi and the events surrounding her return to Pakistan from self-exile, I left for an assignment in Rwanda and then returned to Beirut thinking that I wouldn't be back in Pakistan until the lead-up to their elections a few weeks down the road. How wrong I was.
by Paul Taggart
Verder eerste indrukken van de Nikon D300, die zeer positief uitvallen (in het bijzonder het gebruik bij hoge ISO-waarden).
Going to Court in Iraq
I was on the ground at an Iraqi-run jail, photographing the conditions there when one of the Iraqi guards called out a series of names.
by Chris Hondros
Gary, Indiana: City of Steel
The only way to get things done around here is with gunplay.
by William B. Plowman
What We Go Through For a Story
The men didn't seem to understand what two blond girls were doing in this dirty casino.
by Véronique de Viguerie
Update:Kneel Before the Fire
After covering the suicide bombing on Benazir Bhutto's convoy last month in Karachi and the events surrounding her return to Pakistan from self-exile, I left for an assignment in Rwanda and then returned to Beirut thinking that I wouldn't be back in Pakistan until the lead-up to their elections a few weeks down the road. How wrong I was.
by Paul Taggart
Verder eerste indrukken van de Nikon D300, die zeer positief uitvallen (in het bijzonder het gebruik bij hoge ISO-waarden).
maandag, december 10, 2007
Interview met Peter van Agtmael
Op de website van American Photo is vandaag een interview gepubliceerd met de Amerikaanse fotojournalist Peter van Agtmael over zijn ervaringen in conflictgebieden als Irak en Afghanistan.
Debat over burger-fotojournalistiek in Tilburg
In samenwerking met NVF (Fotojournalisten van de Nederlandse Vereniging van Journalisten) en We are all Photographers zal er zondag 16 december in popcentrum 013 te Tilburg van 15.00 tot 17.00 uur een debat plaatsvinden. Het thema van het debat is Are we all Photojournalist Now! Aan dit debat zullen deelnemen Leo Blom, beeldcoördinator ANP, Joep Lennarts, voorzitter van de NVF, en Iwan van Dun, fotograaf. U bent van harte welkom om deel te nemen aan dit debat, waarin de stelling dat we allen Fotojournalisten zijn centraal zal staan. Het debat zal worden geleid door Theo van de Zande (chef kunstredactie Brabants Dagblad). Tevens is er deze middag de mogelijkheid om deel te nemen aan een rondleiding door de fototentoonstelling in 013. U kunt zich aanmelden voor deelname aan dit gratis debat via info@weareallphotographersnow.com.
Meer kleurenfoto´s in NRC Handelsblad
De nieuwskaternen van NRC Handelsblad verschijnen vandaag in een vernieuwde vormgeving. Na de recente vernieuwing van de bijlages wil men met deze grafische ‘opfrisbeurt’ ook de nieuwskrant een moderner uiterlijk geven:
De ‘facelift’ komt op het moment dat de krant, dankzij een modernisering van onze persen, vrijwel in zijn geheel overstapt op kleur. De wereld heeft kleur, dus moet ook onze fotografie in kleur zijn. Dit betekent overigens niet dat de zwart-witfoto uit de krant wordt verbannen.
Aldus Birgit Donker, hoofdredacteur van NRC Handelsblad.
De ‘facelift’ komt op het moment dat de krant, dankzij een modernisering van onze persen, vrijwel in zijn geheel overstapt op kleur. De wereld heeft kleur, dus moet ook onze fotografie in kleur zijn. Dit betekent overigens niet dat de zwart-witfoto uit de krant wordt verbannen.
Aldus Birgit Donker, hoofdredacteur van NRC Handelsblad.